Sesungguhnya Solatku, Ibadahku, Hidupku, dan Matiku hanya keranaMu...
all praises to Allah....

Ukhti & akhi

KEMAAFAN ANTARA MANUSIA

Assalamualaikum...


apa khabar hati?
ok... sihatkah anda semua? hari ini aku ingin berkongsi sedikit tentang "kemaafan" antara manusia..
sebelum aku melabuhkan tangan untuk menaip isi yang selanjutnya.. ingin aku bertanya kepada kalian semua.. pernah anda melakukan kesalahan? hurm.. mustahillah tiada kesalahan kan.... mesti akan ada kesalahan walaupun hanya sebesar kuman.. tetapi pernahkah anda memohon maaf atas kesalahan anda itu? hurm...atau pernahkah anda memaafkan kesalahan orang lain? itu yang ingin aku kupaskan hari ini...


ada aku petik dari blog seseorang... the simple the truth
Memaafkan kesalahan seseorang adalah tanda orang yang bertakwa.
Wajib memberi maaf jika telah diminta dan lebih baik lagi memaafkan meskipun tidak diminta.
Sifat ‘tak kenal maaf’ atau ‘tiada maaf bagimu’ adalah sifat syaitan. Ia akan membawa keretakan dan kerosakan dalam pergaulan bermasyarakat.
Masyarakat aman damai akan terwujud jika anggota masyarakat itu memiliki sikap pemaaf dan mengerti bahawa manusia tidak terlepas daripada salah dan silap.

Imam Al-Ghazali memberi tiga panduan bagi memadamkan api kemarahan dan melahirkan sifat pemaaf.
Apabila marah hendaklah mengucap “A’uzubillahiminassyaitanirrajim” (aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam).
Apabila marah itu muncul ketika berdiri, maka hendaklah segera duduk, jika duduk hendaklah segera berbaring.
Orang yang sedang marah, sunat baginya mengambil wuduk dengan air yang dingin. Hal ini kerana kemarahan itu berpunca daripada api, manakala api itu tidak boleh dipadamkan melainkan dengan air.

kata2 maaf tidak semestinya digunakan ketika Aidilfitri... maaf ini boleh digunakan ketika kita melakukan kesilapan... selalunya kita akan sering melakukan kesilapan.. jadi... setiap hari lah kita akan guna perkataan maaf itu.. sekiranya kita telah melakukan kesalahan kepada seseorang dan telah meminta maaf kepadanya... tetapi dia tidak memaafkan kita... usahlah la kita risau... lama kelamaan...akan terbuka lah pintu hatinya untuk menerima maaf kita..

Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan Anas RA disebutkan bahwa telah datang seorang laki-laki kepada Rasulullah SAW. Dia lalu berkata, ”Ya, Rasulullah, sesungguhnya aku telah berbuat dosa.” Nabi menjawab, ”Mintalah ampun kepada Allah.” Lelaki itu kembali berkata, ”Aku bertobat, kemudian kembali berbuat dosa. ” Nabi bersabda, ”Setiap kali engkau berbuat dosa, maka bertobatlah, hingga setan putus asa.” Lelaki itu berkata lagi, ”Ya, Nabi Allah, kalau begitu dosa-dosaku menjadi banyak.” Maka, Nabi bersabda lagi, ”Ampunan Allah SWT lebih banyak daripada dosa-dosamu.”


Hadis Nabi Muhammad SAW ini mengisyaratkan bahwa meminta ampunan kepada Allah SWT selalu berkaitan dengan dosa dan salah. Meminta ampun sering kali dihubungkan dengan bertobat kepada Allah SWT. Keduanya merupakan aktivitas keagamaan yang harus dilakukan setiap manusia. Sebab, manusia adalah ciptaan Allah SWT yang secara fitrah dibekali dengan sikap salah dan lupa.
Permintaan ampun tidak akan menuai hasil bila tidak disertai dengan bertobat kepada-Nya,dan meminta maaf kepada orang yang dizalimi.



sebab itu ada lirik lagu kemaafan dendan yang terindah.. sedendam mana benci kita, marah kita terhadap seseorang... kita tetap kena memaafkan kesalahannya...... Nabi Muhammad Rasulullah SAW pun mahu memaafkan umatnya berjuta-juta.. sedangkan kita ini hanyalah manusia biasa tak kan lah tidak mampu memaafkan satu kesalahan...?.... mulai hari ini.. jadilah seorang pemaaf...



p/s: kepada kawan2 aku.. aku sudah lama memaafkan kalian semua dan maafkan aku jugak atas kesalahan yang sering aku lakukan.. kerana aku hanyalah manusia biasa yang tidak terlepas dari melakukan sebarang kesilapan..

1 comment:

Miss Y said...

nobody perfect ...
maafkan juga kslhn aq....