Sesungguhnya Solatku, Ibadahku, Hidupku, dan Matiku hanya keranaMu...
all praises to Allah....

Ukhti & akhi

PENTING BG YG BERGELAR WANITA MUSLIM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


Kebanyakan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih
malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini...diriku pun baru mengetahui tentang ini dengan lebih mendalam....

Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri
amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita
Islam...kenapa hal ini boleh terjadi??

Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...

Contohnya yang paling simple ;

bila ditanya kepada kebanyakan wanita Islam ;
"adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang
ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada
kebanyakkan mereka mengatakan:

"alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tu tak perlu
qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-
mula 'bergelar wanita' dulu"

Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita
jumpa..
Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat
mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun.

Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam
Imam Al-Ghazali yang mashur. Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan
Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan
ulama' terdahulu.

Dalam BAB TIGA :
" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..."perkara YANG KETUJUH
disebut dengan jelas dalam kitab tersebut :
PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID:

Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang
didatangi haid :

1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti
(dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia
solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan
asar.

2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu
subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib
baginya qadha solat maghrib dan Isya'.

"Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-
kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-
Ghazali)

 HURAIAN MASALAH :

1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?
- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu
Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)

2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?
- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat
Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.

- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau
tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah
Ihtiyat (menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.

3. Dalam perkara solat subuh pun sama :
-perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu
subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka
wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.

-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka
baginya juga perlu diqadha solat maghrib.

-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak
dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu
maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-
lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh,
hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)

-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu
di qadha juga solat maghribnya.
Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil /
Darul Haram Lil Turath, Kaherah.

Diharapkan tulisan ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar
Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini
yang berkaitan dengan diri mereka sendiri....

Wallahu A'lam....

p/s: srikandi2 islam

2 comments:

Zaid Huda said...

macam mana kalau sedar masa waktu subuh?
persediaan, manalah tahu ada orang tanya nanti. :)

mazmiesya (-_-) said...

maaf la.... saya pun tak berpengalaman dalam hal mcm nie....
saya rasa kemungkinan tak pe kot... sebab dia baru sedar masa tue... tapi saya pun tak cukup yakin dengn jawapan saya... mungkin boleh tanya org yang lebih arif...