Sesungguhnya Solatku, Ibadahku, Hidupku, dan Matiku hanya keranaMu...
all praises to Allah....

Ukhti & akhi

KISAH LEMBU....

Assalamualaikum....

apa khabar qolbiku?

alhamdulillah.... selamat sampai di rumah tercinta setelah dua hari berada di rumah tok wan sebelah mama.... sebenarnya mood masih keletihan.... nak kata buat kerja teruk2... tak jugak.... nak kata lapah lembu pun tak jugak..... nak kata sibuk layan orang datang rumah pun tak jugak.... dah tue? letih sebab apanya?

LETIH SEBAB MAKAN BANYAK SANGAT mungkin.....

hurm..... biasa la... tiap kali raya... sehari sebelum raya tu... perut harus kosong... ye lah.... nak sumbat kuih2, daging banyak2 dalam perut tue kan.... tak makan nanti terliur pulak....

pengalaman raya Aidiladha aku tahun nie.... hurm....
dapat tengok orang sembelih lembu secara LIVE....
huuuuu...... sebelum2 nie aku mana la pernah nak tgk org sembelih2 nie..... takut seh....

lokasi : taman rumah mak teh mariani
masa : 7 am keatas...
jumlah lembu : 6 ekor...

tapi tahun nie.... tetibe akak aku ajak g tengok orang menyembelih.... sebab kalau duduk dekat rumah bukannya nak buat apa pun... makan2 semua orang2 dalam taman tu sediakan.... so... kitorang goyang kaki je la.......

aku tgk pun lembu yang kelima dan keenam... dah nak habis dah time tu...... 
memang tak tahu nak kata apa..... aku kesian sangat2 taw tgk lembu tue....... die menggeletar ketakutan......
bila orang takbir..... baru dia diam...... lepas tue.... berlakulah penyembelihan terhadap lembu tersebut.... darah mercik banyak....... lepas2 dah potong urat halkum dengan meri tu... lembu tue still menggeletar.... Ya Allah.... innalillahiwainnailaihirojiuun...kesiannya...... macam nak nangis je aku time tu....

satu pengorbanan yang besar yang telah dilakukan oleh lembu-lembu tersebut......


 gambar2 yang aku sempat ambik....

huhu... kesian


nie lembu keberapa ntah....


nie lembu kelima.... tok wan aku punya nie... abah aku pun ada dekat situ...


nie lembu yang terakhir.... serius kering sungguh lembu tue....confrm die tak lalu makan... huhu


p/s: kalau ada rezeki lagi.... tahun depan nak tengok lagi....

No comments: